Slagwerkrecital

Axel  Dewulf

master uitvoerende muziek klassieke muziek

  • Axel's masterproef bestaat uit een selectie zeer hedendaagse werken. Het vroegste werk dateert uit 1968. Naast het traditionelere marimba- en trommelwerk staat op het programma ook een stuk voor vibrafoon en live electronics, waarbij opgenomen geluiden vervormd voor interactie zorgen bij de live gespeelde noten. Ook speelt Axel een eigen compositie voor solo tamtam. Doel is dat het publiek een evolutie ziet van zowel de uitvoerder als de klank die uit het instrument komt. De uitvoerder en het instrument zijn als het ware gelijkwaardig.

    Bio / Credits

    Axel Dewulf startte zijn muzikale opleiding aan het Conservatorium te Oostende. Daar volgde hij
    eerst slagwerk en later ook basgitaar. Daarna studeerde hij 3 jaar slagwerk in de klassieke richting
    aan het koninklijk conservatorium van Gent bij Wim Konink en Gert D'haese. Axel vervolgde zijn studies met een erasmusjaar in
    München waar hij les kreeg van Raymond Curfs, paukenist van het ‘Symphonieorchester des
    Bayerischen Rundfunks’. In München kreeg hij al meerdere keren de kans om met professionele
    muzikanten te werken. Zo speelde hij reeds onder de directie van Esa Pekka Salonen. Axel heeft reeds 2 jaar deelgenomen aan de Branimir Slokar
    Academy, een masterclass voor pauken in Ljubljana. Ook werd hij uitgenodigd voor de zomer tournee van het Gustav Mahler Jugendorchester (augustus 2016). Momenteel vervolledigt Axel zijn studies aan het
    conservatorium van Gent, waar hij binnenkort zijn masterproef speelt.
    Naast Axel's ambities richting orkestmuziek stortte hij zich ook al op het uiterst hedendaagse
    repertoire, zo speelde hij in zijn 2de bachelorjaar een werk voor solo Cajon van Hugo Morales
    Murguia, waarvoor een cajon omgebouwd werd vol elementen en sensoren. In München speelde hij
    mee in de premiere van een stuk van Wilfried Hiller, genaamd “Und Dennoch Das Grosse Lächeln”.
    Axel is van plan om na het behalen van zijn master in Gent terug te keren naar München voor het
    volgen van een 2de master.

  • Axel’s graduation project consists of a selection of contemporary percussion pieces, the earliest of which is from 1968. Alongside more traditional marimba and drum pieces, the programme also features a work for vibraphone and live electronics in which recorded sounds are distorted and interact with the music performed live. Axel will also perform an original composition for solo tom-tom without electronics. In this piece, the audience will notice an evolution both in the performer and in the sound coming from his instrument. Performer and instrument appear as equals, as it were.


contact

links

mentoren

  • Wim Konink
  • Gert D'haese