Inherited Landscapes

Elian Stolarsky

master vrije kunsten

  • 'Inherited Landscapes' is een installatie van handgemaakte textielen, tekeningen en etsen.
    De op linnen genaaide beelden komen voort uit abstracte potloodtekeningen die ik van twintigste- en eenentwintigste-eeuwse oorlogsbeelden heb gemaakt. Het naaiproces was een manier om het geweld dat die archiefbeelden suggereerden een plaats te geven. Niemand leert je hoe je met gruwel om moet gaan, laat staan hoe je zo'n getuigenis kan vatten. Wat betekent het om een overlever te zijn? Wat moeten we aan met de restanten van dit geweld?
    Het textiel gaat in op die pijn maar vormt er tegelijkertijd een sublimatie van. Door het quasi-rituele proces van naaien opnieuw op te nemen breng ik collectieve en individuele herinneringen samen in één materieel object, dat geërfd kan worden, doorgegeven en waarover kan gesproken worden.
    Deze textielen, tekeningen en etsen zijn getuigenissen, schuilplaatsen voor de harde oorlog, het resultaat van een traditie. In se contradictoir; het bewijs van aanwezigheid van afwezigheid. De repetitieve handeling van het naaien, etsen als een manier om het verschil op te sporen dat kan leiden tot een nieuwe toekomst en begrip voor zowel heden als verleden.

  • Inherited Landscapes is an installation composed of handmade textiles, drawings and etchings.
    The images sewed on linen are derived from abstract pencil drawings that I made from 20th and 21st-century war pictures. The sewing process was a way to digest and comprehend, if possible, the violence inherited throughout the archival images. No one teaches how to deal with horror and even less how to read those testimonies. What does it mean to be a survivor? What are we to do with the leftovers of violence?
    The textile becomes a way to address this pain and at the same time to sublimate it. Throughout the process of retaking a ritual tradition as sewing, I am bringing collective and individual memory together in one material object that could be inherited, transmitted and conserved.
    Textiles, drawings and etchings are testimonies, shelters from the harsh war, results of the activation of tradition. Contradictions in themselves; the evidence of the presence of absence. The repetitive action of sewing or carving as a way to find the difference, that could lead us to a new future by embracing and comprehending both past and present.











contact

links

mentoren

  • Edwin Carels
  • Erwin Wittevrongel
  • Stefaan Dheedene