Cello recital

Jolien Deley

master uitvoerende muziek klassieke muziek

  • Dat ik ging afstuderen met het cello concerto van Robert Schumann stond al enige tijd vast. Dat ik dit daarentegen niet in de gekende versie voor cello en piano ging doen, maar in een onbekend arrangement voor 4 celli, besliste ik pas later. 3 alumni en een vriend helpen me daarbij.
    Al snel stond een volgende keuze vast: de mysterieuze sonate van Claude Debussy, waarbij ik het geluk heb het podium te delen met mijn geweldige vaste begeleider Charles Vanden Broucke. Een prachtig voorbeeld van de stijl van Debussy, maar tegelijkertijd een van zijn meest vooruitstrevende en experimentele werken. Een werk vol verrassingen, waarbij het verhaal van Pierrot Lunaire een eigen leven krijgt.
    Als laatste koos ik voor de solo sonate van György Ligeti. Een werk dat mij al enige tijd intrigeerde. Het eerste deel 'Dialogo' doet denken aan een folksong en staat in groot contrast met de agressievere en virtuoze tweede beweging, 'Capriccio'. Beide delen geschreven voor een vrouw, beide delen zeer verschillend.
    Mijn master recital: 3 werken, 3 stijlen, 3 bezettingen.

    Bio / Credits

    Jolien Deley (1992, Lokeren) begon met cello op 5-jarige leeftijd aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord in Lokeren bij Danny Pauwels. In 2010 ging zij studeren bij Judith Ermert aan het Koninklijk Conservatorium te Gent. Zij volgde talrijke masterclasses in binnen- en buitenland, ondermeer bij Pieter Wispelwey, Alain Meunier, Ralph Kirshbaum, Justus Grimm, Vladimir Perlin en Razvan Suma. Zij trad al meermaals op als soliste met o.a. Het Kamerorkest o.l.v. Leonid Kerbel, het Jeugd en Muziekorkest Oost-Vlaanderen o.l.v. Geert Soenen en het Symfonieorkest van het Conservatorium Gent o.l.v. Dirk Brossé en Victorien Van Oosten.
    Jolien won verschillende prijzen, waaronder een eerste prijs in de Dexiawedstrijd en in de Internationale Cellowedstrijd Edmond Baert en een finaleplaats in de wedstrijd 'Young Belgian Talent'. Orkestervaring deed Jolien op als lid van de Filharmonie onder leiding van o.a. Philippe Herreweghe, Edo de Waart, Carlo Rizzi, Jaap van Zweden en Martyn Brabbins.

  • I’d known for a while that I would graduate on Robert Schumann’s cello concerto, but that I would not perform the standard version for cello and piano but an unknown arrangement for four cellos was a decision I made much later. I will perform this unusual version of this concerto with the help of three alumni and friends.
    A second choice was easily made: Claude Debussy’s mysterious sonata, in which I am fortunate to share the stage with my terrific regular accompanist Charles Vanden Broucke. The piece is an eminent example of Debussy’s style, but it is also one of his most progressive and experimental works — a work full of surprises that brings to life the story of Pierrot Lunaire.
    A final piece on the programme is György Ligeti’s solo sonata, which has intrigued me for some time. The first part, ‘Dialogo’ is reminiscent of a folk song and contrasts sharply with the more aggressive and virtuoso second movement, ‘Capriccio’. Both written for a woman, but so different.
    That is my graduation recital: 3 compositions, 3 styles, 3 settings.





contact

links

mentoren

  • Judith Ermert