Muziekproductie als avontuur: van feeërieke pop en organische rock tot klassiek minimalisme

Michaël Verlinden

master scheppende muziek muziekproductie

  • In mijn masterproef belicht ik verschillende muzikale aspecten van het producersmetier. Mijn eerste opnameproject is het sprookjesachtige debuutalbum van Martha, de nieuwe band rond zangeres Merel Cappaert. Als producer heb ik de fantasierijke sound van de plaat, die uitkomt in het najaar van 2016, verrijkt door arrangementen uit te schrijven en diverse synth-partijen te creëren.

    Als producer van Himalaya Heights ging ik vervolgens op zoek naar de uitdagende en organische rocksounds van de sixties en de seventies, die door de muzikanten in interessante hedendaagse composities vertaald worden.

    Daarnaast zocht ik ook een uitdaging in de opnames van ‘Cello Counterpoint’, een baanbrekend werk van de Amerikaanse componist Steve Reich. Deze minimalistische compositie, waarvan overigens vrijwel geen opnames bestaan, is geschreven voor cello-octet en wordt door de componist omschreven als 'extremely tight, fast moving rhythmic relationships not commonly found in the cello literature.' De opnames kaderen in de masterproef van celliste Jasmijn Lootens en worden uitgegeven in het najaar van 2016.

    Eenzelfde minimalistische lijn trok ik ten slotte door in mijn song ‘Tangled’, waarin ik door experiment met ‘prepared piano’ de kiem leg voor toekomstige eigen muziekprojecten.

    Bio / Credits

    Michaël Verlinden (1987) is een Gentse muzikant, songwriter en producer. Hij verzorgt onder meer de keys bij Leonore, Trashcan Blues Collective, Yunnan en Timbuktutu. Daarnaast ontwikkelt hij momenteel de muzikale kiem van zijn eigen project. Michaël Verlinden ziet muziek als een avontuurlijke reis naar de diepste krochten van zijn ziel, een geïnspireerde zwerftocht langs onontgonnen muzikale paden die van klassiek over hedendaags lopen. Het complexe klankenspel en de zoektocht naar verrassende sounds vormt vandaag de rode draad door de eclectische muzikale queeste van deze begeesterde producer en songwriter.

  • In my master’s project, I highlight several aspects of the producers’ trade. My first recording project was the fairy-like debut album by Martha, singer Merel Cappaert’s new project. As a producer, I have enriched the imaginative sound of the album — to be released in the fall of 2016 — by developing arrangements and creating several synth parts.

    As a producer for Himalaya Heights, I searched for the challenging organic rock sounds of the sixties and seventies, which the musicians translate in fascinating contemporary compositions.

    A different type of challenge I found in the production of recordings of Cello Counterpoint, a pioneering piece by American composer Steve Reich. This minimalist work for cello octet — of which hardly any recordings exist — is described by the composer as ‘extremely tight, fast moving rhythmic relationships not commonly found in the cello literature.’ The recordings are part of cellist Jasmijn Lootens’ master’s project and are scheduled for release later in 2016.

    I proceeded in the same minimalist vein for my own song Tangled, in whose experiment with prepared piano I have laid the basis for future projects.









contact

links

mentoren

  • Koen Gisen
  • Dirk Blanchaert
  • Werner Pensaert
  • Gert Jacobs