Station Eleven

Mirek Coutigny

master scheppende muziek compositie

  • Toen ik voor de eerste keer nadacht over mijn masterproef werd ik wat afgeschrikt door het vooruitzicht om een volledig uur te vullen met nieuwe muziek. Ik voel zelf namelijk weinig affiniteit met grote vormen (zoals symfonieën en dergelijke) die zich in een uur door een klassieke structuur waden, met een opening, midden en slot. Wat me veel meer aanspreekt is de manier waarop een tv-serie een seizoen opbouwt en hoe die plotse wendingen zich in een muzikale structuur zouden vertalen.
    Doorheen het concert van een uur zal je dus een werk horen in 8 afleveringen, gebaseerd op het boek 'Station Eleven' van Emily-St-John Mandel. Het verhaal gaat over een groep rondzwervende artiesten in een desolate wereld, 20 jaar na een allesvernietigende ramp. Dit boek was voor mij een belangrijke bron van inspiratie maar het resultaat is in geen geval een letterlijke verklanking. Mijn eerste doelstelling was voornamelijk om de mechanismen van een serie uit te drukken in een muzikaal betoog: de structuur van een aflevering en van een seizoen, het ontmoeten van personages, de cliffhanger...

    Bio / Credits

    Mirek Coutigny (1992, Ieper) behaalde zijn masterdiploma piano bij Daan Vandewalle, na eerder les gevolgd te hebben bij Jean-Claude Vanden Eynden en Marie-Noëlle Damien en studeerde compositie bij Frank Nuyts aan het Conservatorium te Gent. Als componist schreef hij muziek voor ondermeer CascoPhil, het Lunapark ensemble, The New What Now, Trio Khaldei en G.A.M.E. ensemble. Zijn muziek werd uitgevoerd in zalen als de Bijloke en de Vooruit.

    Met ‘In Time Music’ is hij verantwoordelijk voor de soundtrack van diverse kortfilms, onder andere de recente film 'Bottom-Up', met Clara Cleymans en Jelle De Beule. Ook over de grenzen van genres heen blijft hij actief, als muzikant, producer en componist in het collectief Headliner en de band Travalone.

  • As I feel little affinity with long-form compositions, like the symphony, that progress through a traditional structure of opening, middle, and closing over the course of an hour, I was initially taken somewhat aback by the prospect of programming a full of hour of original music for my graduation project. What appeals to me much more is the way a TV series is developed over a season, and how such sudden turns can be translated into a musical structure.
    In this hour-long concert, the audience will be presented with a work in eight episodes, based on Emily St. John Mandel’s novel Station Eleven. The book recounts the story of a group of nomadic artists in a desolate world twenty years after an apocalyptic disaster. Although the book was an important source of inspiration, the result is in no sense a literal translation. My primary goal was to express the mechanisms of a series in musical discourse: the structures of an episode and a season, characters meeting, cliffhangers, …


  • https://soundcloud.com/mirek-coutigny

contact

links

mentoren

  • Frank Nuyts