Masterproef klarinet

Anthea Deblaere

master uitvoerende muziek klassieke muziek

  • Hoe onderscheid je jezelf in een muzikaal landschap bezaaid met klarinettisten? Ik probeer het met de programmakeuze voor mijn masterproef waarin ik het standaardrepertoire uit de weg ga en speel ik wat ik graag wil spelen: hedendaagse muziek, en dan nog liefst van componisten die ik persoonlijk ken. Sueño Andaluz (Bart Picqueur), Shadows (Bart Watté) en het War Concerto (Dirk Brossé) zijn drie kleurrijke werken met een verhaal. Een verhaal dat mensen beroert, een verhaal dat ik wíl vertellen. Het zijn drie composities waarvan ik hoop dat ze ooit hun weg vinden naar het oeuvre van elke klarinettist. Daarnaast is er Garden of Love (Jacob TV), een buitenbeentje op mijn programma. Een werk origineel geschreven voor hobo of sopraansax, en tape. Het wordt nauwelijks uitgevoerd op klarinet – maar daar hoop ik verandering in te brengen!

    Bio / Credits

    Anthea Deblaere (°1992) deed haar eerste muzikale ervaringen op aan de SAMW Tielt bij Dirk Deleersnijder (klarinet), David Van Maele en Willie Verdievel (ensemble). Nu zet ze haar klarinetstudies verder aan het Gentse Conservatorium bij Eddy Vanoosthuyse, Frank Coryn en Danny Corstjens. Masterclasses volgde ze bij Roeland Hendrickx, Nele Delafonteyne, Vlad Weverbergh, Benjamin Dieltjens, Juan Ferrer en Oscar Navarro.

    Naast professionele ensembles zoals het klarinettenkwartet Ebano en URSA, minimal music band, freelancet Anthea in verschillende orkesten.
    Een even grote passie is dirigeren. Hiervoor volgt ze les bij Bart Picqueur en Dirk Brossé. De jeugdharmonie van de Koninklijke Harmonie Sint-Cecilia Wingene staat momenteel onder haar leiding. Na enkele musicals meegespeeld te hebben, zette ze in 2012 ook de eerste stapjes in de jazzrichting, en ging les gaan volgen bij Steven Delannoye.

  • How to distinguish oneself in a musical landscape full of clarinet players? I have tried to do so through the programme for my master’s project. I resolutely avoid the standard repertoire and play what I want to play: contemporary music, preferably by composers I know personally. ‘Sueño Andaluz’ (Bart Picqueur), ‘Shadows’ (Bart Watté), and the ‘War Concerto’ (Dirk Brossé) are three colourful pieces that convey a story. A story that touches people, a story that I wish to tell. Three compositions of which I sincerely hope they may one day find their way into each clarinettist’s repertoire. Jacob TV’s ‘Garden of Love’ is perhaps the odd one out on the programme. The piece was composed for oboe or soprano saxophone, and tape. It is hardly ever performed on clarinet, but I’m confident that this will change!


contact

links

mentoren

  • Eddy Vanoosthuyse

HoGent