Reconstrueren van twee cello's van Marcus Snoeck

Elize Naessens

master instrumentenbouw

  • Elize Naessens besloot tijdens haar masterstudies twee cello's te reconstrueren. Ze startte met een viersnarige cello van Marcus Snoeck uit het muziekinstrumentenmuseum te Brussel. Snoeck was instrumentenbouwer aan het Brusselse hof in het begin van de 18de eeuw. De cello dateert uit 1722 en werd nog op een traditionele manier gebouwd met ingewerkte zijwanden, hoeken in verstek, een hals en topklos uit één stuk hout, een basbalk uit de massa en zonder lijmreepjes. De originele hals ontbrak waardoor deze volledig gereconstrueerd moest worden aan de hand van instrumenten van onder andere Gaspar Borbon, Egidius, Marcus Snoeck en Benoît-Joseph Boussu. Na de viersnarige cello bouwde Elize ook nog een vijfsnarige. Er was een exemplaar van Marcus Snoeck uit circa 1720 in het museum of Fine Arts te Boston. Elize greep de kans om de vijfsnarige cello zelf te gaan opmeten in Boston en die vervolgens te reconstrueren.

    Bio / Credits

    Elize Naessens is geboren op 1 oktober 1991 te Kortrijk. Al van jongs af aan knutselde ze met hout of ander materiaal. In 1999, op 8 jarige leeftijd, is ze gestart met de algemene muzikale vorming aan de stedelijke Academie voor Artistieke Vorming te Ronse, afdeling Kluisbergen. Een jaar later koos Elize de cello als instrument. Ze volgde les bij Renaat Dreelinck (2000-2010). De laatste graad van het middelbaar (2007-2009) besloot Elize te kiezen voor Architecturale Vorming waar ze meer inzicht kreeg in het vormelijke en precieze werk. Na de middelbare school besliste ze om instrumentenbouw te gaan studeren, een ideale combinatie van muziek en het vormelijke aspect.

  • During her master training, Elize Naessens decided on reconstructing two cellos. The first was a four-string instrument by Marcus Snoeck from the collection of the Brussels Musical Instruments Museum. Snoeck was an instrument maker at the Brussels court in the early eighteenth century. This particular cello dates back to 1722, and was constructed entirely in the traditional manner. The original neck is missing and had to be reconstructed on the basis of other instruments by Gaspas Borbon, Egidius and Marcus Snoeck, and Benoît-Joseph Boussu. Elize also reconstructed a five-string instrument by Marcus Snoeck from the same period from the collection of the Boston Museum of Fine Arts. She grasped the opportunity to personally take the instrument’s measurements in Boston before commencing the reconstruction.







contact

links

mentoren

  • Wim Raymaekers

HoGent