Loop that clarinet like a Boss RC-3

Hannelore Vermeir

master uitvoerende muziek klassieke muziek

  • In samenwerking met AmuseeVous en Stedelijke Musea Mechelen bracht Hannelore Vermeir "Introduction et fugue" uit de suite "6 morceaux pour violon seul op.55" van de Belgische componist Henri Vieuxtemps (1820-1881) op de openingsnocturne van 'Een Hollander in Mechelen'. Dat deed ze met behulp van een loopstation in een bewerking voor klarinet en basklarinet: de muziek der Verenigde Nederlanden in een eigentijds jasje! 'Een Hollander in Mechelen' is een tentoonstelling in het Hof van Busleyden te Mechelen in het kader van het grote feest 'Hollandse Maatjes', dat de 20ste verjaardag van het Cultureel akkoord tussen Vlaanderen en Nederland viert. Enkele kunstenaars stonden in voor de inkleding van de vernissage: muziek, beeldend werk, performance, film enz.

    Bio / Credits

    Vermeir behaalde haar hoger diploma klarinet bij Lieve De Rop en piano bij Katrien Heirwegh aan de muziekacademie August De Boeck te Asse. Hierna vervolmaakte ze zich aan het conservatorium School of Arts te Gent als uitvoerend klassiek muzikant, optie klarinet, bij docenten Eddy Vanoosthuyse, Frank Coryn en Danny Corstjens. Ze volgde masterclasses bij o.a. Pascal Moragues, Calogero Palermo, Juan Ferrer, Nicolas Baldeyrou, Jean-Luc Votano en Roeland Hendrikx. Momenteel is Vermeir actief als freelance muzikant en werkte ze reeds samen met Brussels Philharmonic en Hardscore vzw. Onlangs eindigde ze in de tweede ronde van de 3rd International Clarinet Competition Ghent. Verder is ze lid van "The International Clarinets", een klarinetchoir o.l.v. Eddy Vanoosthuyse. Met Travalone, een muzikaal initiatief dat klassieke en elektronische muziek combineert, bracht ze onlangs een eerste EP "Homegrown" uit.

  • Hannelore Vermeir performed the Introduction and Fugue from Belgian composer Henri Vieuxtemps’ (1820-1881) suite ‘Six Morceaux pour Violon Seul Op. 55’ for the opening nocturne of the exhibition Een Hollander in Mechelen (‘A Dutchman in Malines’), in a collaboration with AmuseeVous and the Malines municipal museums. For her performance of the piece in an adaptation for clarinet and bass clarinet, she made use of a loop station: a face-lift for the music of the United Netherlands! The exhibition was part of the Hollandse Maatjes festival to commemorate the twentieth anniversary of the ‘cultural treaty’ between Flanders and the Netherlands.





contact

links

mentoren

  • Eddy Vanoosthuyse

HoGent