Wat is mijn ‘beleefwereld’? Is het die van mij? Hoe kijken we naar de wereld en hoe wordt onze blik vorm gegeven door de al dan niet bebouwde ruimte waarin we ons bewegen? Gefascineerd door de 'errance' van Depardon en de 'dérive' van Debord, ben ik benieuwd hoe ik aangehaalde vragen kan onderzoeken door van plek naar plek te dwalen, in en rond België. Met een caravan als rij-, woon- en werktuig, tracht ik te vatten hoe die ‘beleefwereld’ stapsgewijs vorm krijgt en hoe nieuwe werkmethodieken kunnen worden uitgetest binnen mijn architecturaal-artistieke praktijk. De caravan als plek waar het landschap alsmaar verandert, binnen een schaal die de grenzen van het (on)vertrouwde aftast. “Persons on the dérive escaped the imaginary totalizations of the eye and instead chose a kind of blindness.” (McDonough, 1994) Internet, wegenkaarten en gps-systemen worden even aan de kant geschoven zodat andere criteria kunnen gelden en een band met het landschap kan nagestreefd worden die het dwalen alle recht aandoet.
Met dank aan Hans Bryssinck, Heike Langsdorf, Adva Zakai, Anna Luyten, Fairuz Ghammam, René Van Gijsegem, Sjoerd Paridaen, Luc Naeyaert en Christine Ducoulombier.
What is my ‘experience world’? Is it my world? How do we look at the world and how is our gaze shaped by the built or unbuilt spaces we navigate? Fascinated by Depardon’s errance and Debord’s dérive, I attempt to research these questions by wandering around, in and around Belgium. With a trailer as vehicle, home, and tool, I try to grasp how this ‘world of experience’ is shaped gradually, and how new methodologies may be tested in my architectural/artistic practice. The trailer as place where the landscape in sight is always changing, in a scale that explores the boundaries of the (un)familiar. “Persons on the dérive escaped the imaginary totalizations of the eye and instead chose a kind of blindness.” (McDonough, 1994) The internet, roadmaps and satnav systems are put aside, in favour of other criteria and the development of a relationship with the landscape that fully embraces the act of ‘wandering’.