Masterproef

Katrijn Deneir

master uitvoerende muziek klassieke muziek

  • Het repertoire voor mijn masterproef heb ik samen met mijn leraar, Vitaly Samoshko, zorgvuldig uitgekozen. Ik heb vooral aandacht besteed aan het feit dat ik een grote verscheidenheid wil brengen op het podium. Als eerste speel ik het Pianoconcerto in A van Mozart (KV 488), samen met Vitaly Samoshko, die als tweede pianist het orkest vervoegt. Het is een delicaat werk, maar ik vind het een prachtige compositie. Het tweede werk op het programma omvat een selectie uit de eerste bundel van Années de pèlerinage: Suisse van Franz Liszt. De componist werd voor deze bundel geïnspireerd door zijn reis naar Zwitserland. Deze programmatische muziek reikt van virtuoos vuurwerk tot intieme, emotionele en sfeervolle schetsen. Afsluiten doe ik met enkele vroege werken van Debussy, te beginnen met een Ballade, daarna de Valse Romantique, en ik eindig met Danse Bohémienne. Ik hou van de vroege stijl van Debussy, met name de subtiele wijze waarop hij classicistische en romantische elementen verwerkt.

    Bio / Credits

    Katrijn Deneir startte haar muziekstudies aan de academie Adriaan Willaert voor muziek, woord en dans te Roeselare op 7-jarige leeftijd. Ze kreeg er pianoles van Filip Vanhuyse en Ellen Moortgat. Die opleiding werd aangevuld met verschillende stages en masterclasses voor piano en kamermuziek. Ze studeerde af aan de academie met grootste onderscheiding. Na een geslaagde toelatingsproef voor het conservatorium kon ze haar hogere studies klassieke piano beginnen bij Vitaly Samoshko. Katrijn geeft naast haar studies ook pianoles, en neemt deel aan verschillende muzikale projecten, in het bijzonder het begeleiden van koren.

  • The repertoire for my final exam was carefully selected in consultation with my instructor Vitaly Samoshko, with the emphatic concern to present a wide variety of music.
    Accompanied by Vitaly Samoshko, who joins the orchestra on second piano, I start with Mozart’s delicate and marvellous Piano Concerto in A, KV 488 (1786). Next comes a selection from Liszt’s first ‘Années de pèlerinage’ suite, ‘Suisse’. Liszt’s programme music inspired by his travels through Switzerland ranges from virtuoso pyrotechnics to subdued, intimate, and emotional sketches. To conclude, I present a couple of Debussy’s early pieces: a ‘Ballade’, the ‘Valse Romantique’, and the ‘Danse Bohémienne’. I find Debussy’s early style particularly appealing, with its subtle incorporations of Classicist and Romantic elements.


contact

links

mentoren

  • Vitaly Samoshko

HoGent