Masterproef Piano

Simon De Cuyper

master uitvoerende muziek klassieke muziek

  • Met de experimentele pianotechnieken van Cowell, de minimalistische ‘process music’ van Adams en de exotische ‘stempels’ van Débussy, wordt een breed kleurenpallet opgeroepen. Als finale van dit concert volgt dan de emotioneel geladen tweede sonate van Chopin, een sfeervol en aangrijpend concert.

    Aeolian Harp (1923) - Henry Cowell (1897 - 1965)
    China Gates (1977) - John Adams (1947)
    Estampes (1903) - Claude Débussy (1862 - 1918)
    The Tides of Manaunaun (1917) - Henry Cowell (1897 - 1965)
    Sonate n°2 in bes Op. 35 (1837 - 1839) - Frédéric Chopin (1810 - 1849)

    Als persoonlijk artistiek project gaf Simon de lezing-recital 'Music was Born Free', waarin hij aandacht besteedt aan de Italiaanse componist Ferruccio Busoni (1866-1924). Die componeerde zo'n driehonderd werken, maar hij blonk vooral uit in bewerkingen van andere componisten, en dan vooral van J.S. Bach. Na het beschouwend gedeelte volgt een concert, waarin hij samen met collega pianiste Gabi Sultana verschillende van deze werken uitvoert; gaande van ingetogen koraalpreludes tot de indrukwekkende Fantasia Contrappuntistica voor twee piano's.

    Bio / Credits

    Simon De Cuyper (°1986, Brugge) begon zijn pianostudies op negenjarige leeftijd in het Stedelijk Conservatorium van Brugge bij Katty Hubrecht. Negen jaar later studeerde hij af als laureaat van de pianoklas. Hij vervolgde zijn studies aan het Koninklijk Conservatorium van Gent bij pianodocent Daan Vandewalle en studeerde in 2015 af als master in de muziek. Simon is actief als muziekpedagoog en is als freelance pianist, zanger en componist betrokken bij diverse muzikale projecten en ensembles, zowel in de klassieke muziek als in de pop en rock-scene. Zo is hij onder meer één van de drijvende krachten achter Sound of Colours, een audiovisueel project dat mensen van verschillende culturen en achtergronden uit één stad verenigt, met muziek als universele taal.

  • With Cowell’s experimental piano techniques, Adams’ minimalist ‘process music’ and Debussy’s exotic ‘prints’, Simon De Cuyper’s graduation recital presents a polychrome programme. I finish with Chopin’s emotional second sonata, the finale to an agreeable and poignant recital.

    Aeolian Harp (1923) - Henry Cowell (1897 - 1965)
    China Gates (1977) - John Adams (1947)
    Estampes (1903) - Claude Débussy (1862 - 1918)
    The Tides of Manaunaun (1917) - Henry Cowell (1897 - 1965)
    Sonate n°2 in bes Op. 35 (1837 - 1839) - Frédéric Chopin (1810 - 1849)

    As a ‘personal artistic project’, Simon presented the ‘lecture-recital’ ‘Music was Born Free’, focusing on Italian pianist and composer Ferruccio Busoni (1866-1924). A prolific composer in his own right, Busoni’s greatest merit was in transcribing the works of other composers, J.S. Bach in particular. Simon talked about Busoni’s view on composition and transcription, before performing several of these works with fellow pianist Gabi Sultana, ranging from subdues choral preludes to the grand Fantasia Contrappuntistica for two pianos.


contact

links

mentoren

  • Daan Vandewalle

HoGent